Hur gör jag när olyckan varit framme?

 

Börja alltid med att kontakta ditt försäkringsbolag och anmäl skadan.

När du sedan  fått ett skadenummer kontaktar du oss. Du kan ringa eller boka en skadebesiktningstid här.

Telefon 0520-16840

Vad händer när du kommer till oss och visar upp din bil?

Vi börjar med att besikta din bil. Det tar ungefär mellan 15-45 min beroende på hur stor skadan är.  

Du får en tid av oss när du ska lämna in din bil. Vi gör sedan en Cabaskalkyl till försäkringsbolaget, beställer delar och planerar in din bil i vår verksamhet.

Jag har fått en tid för att skadan ska åtgärdas.

Du lämnar bilen till oss på morgonen. Åtgärden på din bil ta allt från 1 till flera dagar, detta beror på hur stor din skada är. Men du får naturligtvis en preliminär tid, när du lämnar din bil om när den ska vara klar.

Varför kan jag inte få en exakt tid när min bil är klar?

Det kan man få om särskilda skäl föreligger, då sätts alla resurser in som företaget har förfogande över för att få just din bil klar. Detta medför att andras bilar inte kommer att bli klara i tid. Därfär föredrar vi att jobba med preliminära sluttider.

Varför kan man inte planera mer exakt?

Vid kollisionsskador är det vanligt att man inte kan förutse alla skador. När man demonterar tex främre stötfångaren kan man upptäcka att ett clips, behållare, kyl eller dyl har gått sönder i krocken. Detta kunde man inte förutse när man gjorde besiktningen. Och när man upptäcker mer skador kan detta medföra att man måste beställa reservdelar till din bil.

I första hand ska man söka begagnade reservdelar. Detta görs på flera olika bildmonteringar runt om i Sverige, vilket kan medföra att när man hittat delen måste den skickas vilket kan ta en dag eller två extra än vad man räknade med från början i skadan. Men ibland finns det inga beganade delar att få tag på utan man måste beställa nya, och i regel så är det minst en beställningsdag innan man får nya delar, detta beroende på märke på din bil. En del återförsäljare har möjligheten att få hem delar till eftermiddagen om man beställer innan kl 11 samma dag.

Nu måste man göra en ny Cabas kalkyl till försäkringsbolaget och få ett nytt godkännande. Och ibland kan det tom bli så att försäkringsbolaget vill komma och titta på bilen och se så att det man har uppgett i kalkylen stämmer. Och allt sådant här kan dra ut på din tid, för vi får inte lov att jobba på bilen förrän försäkringsbolaget har godkänt skadan igen.

Och tyvärr så händer det att någon/några av våra duktiga arbetare blir sjuka och det drabbar vår planerade verksamhet jättemycket.

 

Kundmottagare Tobias Kundmottagare Tobias Kundmottagare Tobias Kundmottagare Tobias Kundmottagare Tobias Kundmottagare Tobias

 

 

 

 Nu är bilen klar!

Vi ringer dig så fort bilen är klar. Du kan hämta den enligt våra öppentider.

Du har möjligheten att betala med kort eller swish. Vi tar ej kontanta medel längre.

 Hur sköter jag om min nylackerade bil?

Läs skötselråd under fliken garanti och vård eller klicka på länken.

Tillagd i varukorgen